Clas Ohlsons totala försäljning i december ökade med 2 procent till 1 234 miljoner kr, rapporterar företaget.
Den organiska försäljningen var oförändrad jämfört med december 2021.
Anmärkningsvärt är att försäljningen på nätet minskade med 15 procent, till 116 miljoner kr, jämfört med året innan.
Börsen reagerade surt på dessa siffror och Clas Ohlsons aktie handlades ned på måndagsbörsen i en generellt stigande börs.
Koncernchefen Kristofer Tonström gör ett ambitiöst försök att få siffrorna att se ut som steg i rätt riktning.
– Efter en stark november har vi under december fått ett ytterligare kvitto på att kunderna uppfattar Clas Ohlson som en relevant juldestination. Kundtrafiken till våra butiker ökade, julsortimentet sålde bra och efterfrågan på energibesparande produkter var fortsatt stark, är hans bild av läget.
Att det gick dåligt på nätet i december beror på att det gick bra i november, är förklaringen på den saken från koncernchefen.
– Utfallet online för december ska ses i ljuset av den starka utvecklingen i november där en effektivare e-handelslogistik möjliggjorde att i princip hela Black Friday-försäljningen levererades till kund, samt redovisades, i november, sammanfattar Kristofer Tonström.