Clas Ohlson minskade sin totala försäljning i december. Minskningen var 2 procent och försäljningen stannade då vid 1 285 miljoner kr att jämföra med 1 316 Mkr december 2018.
Clas Ohlson beskriver i en pressrelease försäljningen i Norden under december som ”stabil” och ”oförändrad”.
Under julhandelsperioden november och december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, påpekar man också.
Lika sant som det är dock att den totala försäljningen i december minskade med 2 procent jämfört med december 2018.
I absolut tal handlar det om en minskning från 1 316 miljoner kr till 1 285 miljoner kr.
– Under motsvarande period föregående år inleddes utförsäljningen i de tyska butikerna inför stängning, vilket påverkar jämförelsetalen, påpekar Clas Ohlson som till glädjeämnena ändå kan räkna att försäljningen på nätet ökade med 27 procent december jämfört med året innan och uppgick till 74 miljoner kr.
– Det är tydligt att julhandeln numera inleds redan i november, framförallt i samband med ”Black Week”, och sedan fortsätter in i december och kulminerar inför julhelgen och under mellandagarna. För perioden november till och med december ökade försäljningen i Norden med 2 procent, vilket motsvarade en organisk ökning om 2 procent, sammanfattar Clas Ohlson i sin pressrelease där man även summerar antalet butiker till 232, 6 färre än motsvarande datum 2018.