Under flera år har Clas Ohlson satsat på att öka sina intäkter från e-handeln samtidigt som man börjat omstrukturera det fysiska butiksnätet.
Nu tar bolaget nästa steg genom ett nytt utvecklingskontor i Malmö som ska få 50-talet medarbetare.
De nya medarbetarna ska rekryteras under närmaste 1,5 åren och det handlar om utvecklare, IT-arkitekter, designers och produktägare, säger Peder Apelgren som är chef för Clas Ohlsons digitala försäljning och IT-utveckling till sydsvenskan.se.
– Idag gör vi mycket av vår digitala utveckling vid vårt huvudkontor i Insjön i Dalarna, och Malmö-kontoret blir en komplettering av den verksamheten. Malmö har stuckit ut som en otroligt spännande arbetsmarknad med mycket kompetens. Inte minst på tekniksidan, och det är där som vi kommer att behöva kapacitet för att utveckla det digitala kundmötet, säger Peder Apelgren.
Även om Clas Ohlson satsat digitalt de senaste åren stod den försäljningskanalen 2019 endast för sex procent av den totala försäljningen.
– Det tycker vi är en ganska liten andel och här har vi stora möjligheter att växa. Vi har som målsättning att vartannat år dubbla vår digitala försäljning och den takten ligger vi på nu, säger Peder Apelgren i samma artikel.