Coca-Cola i Sverige tar ett nytt initiativ för att stärka ungas mentala hälsa. Det sker i ett samarbete med Fryshuset, med namnet ”United Youth”.
I samband med World Mental Health Day under söndagen presenterar Coca-Cola i Sverige ett nytt initiativ för att stärka ungas mentala hälsa.
Tillsammans med Fryshuset inleds ett fördjupat samarbete som en del i Coca-Cola i Sveriges samhällsengagemang.
Unga lider mest av mental ohälsa i Sverige, visar siffror från Folkhälsomyndigheten. Det är en negativ trend som har förstärkts under coronapandemin: Distansundervisning och avsaknad av sociala kontakter har orsakat bland annat ångest och nedstämdhet. Bris noterade en 61-procentig ökning av samtal från ledsna och oroliga unga under första pandemiåret, sammanfattar företaget läget.
Tillsammans med Fryshuset initierar Coca-Cola i Sverige nu projektet United Youth som ska främja mental hälsa bland ungdomar.
Projektet baseras på Fryshusets arbete med United Sisters som genererat en metod som bland annat används inom skolor, fritidssektorn, föreningslivet och vården.
Projektet riktar sig till tjejer, killar och ickebinära och har som mål att öka ungas kunskap i normkritiskt tänkande och självkännedom, men även att stärka deras självkänsla och självförtroende samt erbjuda dem trygga relationer och positiva förebilder.
– Vi har positiva erfarenheter av att jobba med Fryshuset och är glada över att fördjupa vårt samarbete. United Youth fokuserar på att stärka ungas mentala hälsa, vilket känns extra viktigt just nu, säger Cathrine Westerlind hos Coca-Cola i Sverige.
– Vi är en del av de samhällen vi verkar inom och därför måste vi även rikta våra insatser mot våra medmänniskors och medarbetares välmående. Tillsammans med hängivna lokala aktörer kan vi göra skillnad, säger Cathrine Westerlind.