Coop säger i ett pressuttalande idag att man ska omorganisera och effektivisera för att som man säger ”bättre möta framtidens krav”.
Det kommer även att innebära att man minskar personalstyrkan men omfattningen av det är inget Coop vill kommunicera idag.
– Vi befinner oss i en tid av snabba förändringar, som kräver att vi är flexibla och snabbfotade för att möta våra kunders och medlemmars unika behov. I den nya, allt mer individanpassade och digitaliserade omvärlden är det den som bäst känner sina kunder och anpassar sig till deras behov som förtjänar deras matinköp – och Coop satsar på att skapa marknadens bästa kundupplevelse, säger Magnus Johansson, vd Coop Sverige AB.
Affärsområdet Inköp och kategori omorganiseras och döps om. Marknads- och försäljningsavdelningarna slås ihop och avdelningen för hållbarhet och kvalitet får en plats närmare ledningen.
Hur många som berörs och vilka nedskärningar det konkret blir utifrån detta och Coops nya satsning säger Coop inget om.
– Vi befinner oss mitt i en process just nu, så hur stor numerären är kan vi inte säga än, säger Helena Esscher, presschef på Coop Sverige, till ehandel.se.
– Vi kommer börja arbeta på ett helt nytt sätt med vårt sortiment, där vi tydligare utgår från kundernas och medlemmarnas behov. Genom att jobba mer datadrivet är det kundens beteenden, önskemål och vanor som kommer att styra. Inom ramen för det nya affärsområdet Sortiment och Inköp kommer vi därför att tydliggöra förflyttningen genom att skapa en sortimentsavdelning med fokus på kunden, och en inköpsavdelning, som kommer att jobba mot leverantörerna, säger Magnus Johansson.
– Dessutom kommer vi att börja arbeta mer som våra nordiska grannar och samordna utvecklingen av våra egna varumärken mer med dem. På så sätt undviker vi dubbelarbete och skapar tillsammans ett starkare erbjudande som är rätt i tiden.
Den nya organisationen ska starta 1 november.