Även Coop och Änglamark kan kalla sig Sveriges grönaste varumärken enligt en mindre undersökning med 1 000 personer. Änglamark vinner för tionde året.
”Coop och Änglamark är Sveriges grönaste varumärken – enligt svenska folket”, är rubriken på Coops pressreleasen men riktigt så är det förstås inte.
Den undersökning om varumärken som Differ genomfört har drygt 1 000 svarande men bland dessa hamnar Coop bra till. Undersökningen genomförs i ett antal kategorier så att även exempelvis Apotek hjärtat är grönast.
Coop är totalvinnare i den aktuella undersökningen och Änglamark är det varumärke som flest anser grönast, en utmärkelse Änglamark i den här undersökningen vinner för tionde året i rad.
– Vi är mycket stolta att Coop och Änglamark fortsätter vara starka varumärken. Att vi vinner priser som grönaste varumärken ser vi som kvitto på att Coops enträgna och långsiktiga arbete med att erbjuda hållbara matvaror och tjänster märks bland Sveriges konsumenter, anser Charlotta Szczepanowski, chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.
– På Coop vet vi att vi måste agera hållbart för att upplevas som hållbara av kunderna. I år ser vi fram emot att lansera Coops hållbarhetsdeklaration på alla matvaror. Genom hållbarhetsdeklarationen kommer kunderna att kunna se vilken påverkan varorna har på jordens resurser, klimat och samhälle – vi tror detta kommer bli en stor hjälp att göra ännu fler hållbara val, tillägger Charlotta Szczepanowski.