Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och många unga saknar stöd i samhället, skriver Coop i ett pressmeddelande där man även säger att Sverige är ett av de länder i Europa som saknar en nationell stödlinje för barn som är öppen dygnet runt.
Nu lanserar Coop nya mjölkpaket för att stödja Bris satsning på en sådan och i satsningen garanterar Coop Bris en intäkt på minst 1,5 miljoner kr över de tre närmaste åren.
Man säger även att trycket på Bris stödverksamhet är extra stort just nu med anledning av corona-viruset.
– Behovet av stöd dygnet runt fanns redan innan pandemin, men har blivit mer aktuellt än någonsin. För Bris är det viktigt att samarbeta med aktörer som delar samma vision och som vill bidra till ett bättre samhälle för varje barn, säger Bris kommunikatör Anna Holmqvist.
Med den nya Bris-mjölken garanterar Coop minst 1,5 miljoner kronor till Bris dygnet runt-satsning.
– Nu hoppas vi att våra kunder och medlemmar väljer Coops egen Bris-mjölk för att stötta det viktiga arbete som Bris gör så att fler barn får den trygga barndom de har rätt till, säger Bodil Jönsson Lindgren, kommunikationschef på Coop.
Mjölkpaketen kommer att finnas i butik och på coop.se från och med vecka 30.