Marie Nygren, vd för Coop Sverige, kommenterar strategin: ”När vi summerade 2023 kunde vi glädjas åt att 1,8 miljarder kronor gått tillbaka till våra ägare, alltså våra 3,9 miljoner medlemmar, i form av medlemspriser och medlemskampanjer och värdecheckar. Vi fortsätter på den inslagna vägen även för veckorna 16-19 med sänkta priser på produkter relevanta för årstiden och som våra medlemmar uppskattar.”
Under veckorna 16-19 kommer cirka 40 produkter från Coops egna varumärken Coop, Änglamark och Xtra att ha sänkta priser. Med vårens ankomst ökar suget efter grillkvällar och fika, vilket återspeglas i det utvalda sortimentet. Produkter som hamburgare, olika former av kyckling, ribs och vegofärs kommer ha sänkta priser för grillkvällarna, medan flera kaksorter, inklusive nya snacksfavoriten Chocolate Crispies, kommer ha sänkta priser för fikastunderna. Dessutom kommer ett antal frysta grönsaker, inklusive avokado, att ha nedsatta priser.
Under Coops ekologiska varumärke Änglamark kommer priset att sänkas på produkter som majskorn, yoghurt, grillost, fetaost, äppeljuice och kokosmjölk.
Våren innebär för många även tid för städning och förnyelse. Därför kommer priset att sänkas på flera varianter av allrengöringsmedel samt väldoftande tvålar.
För att dra nytta av prissänkningarna behöver man vara medlem i någon av Coops 26 konsumentföreningar. Över 3,9 miljoner svenskar är redan medlemmar i Coop, vilket innebär en ökning med 189 136 personer under det senaste året för hela Coop i Sverige.