Samtliga varor inom färska grönsaker, frukter och bär sänks med 12%, en sänkning som motsvarar momsen på livsmedel.
Med sänkningen vill Coop stötta sina medlemmar, som fått allt högre kostnader under den senaste tiden, skriver man i en pressrelease.
Mer än 3,8 miljoner Coop-medlemmar får nu tillgång till lägre priser på en kategori som är viktig för folkhälsan.
– Vi ser att våra medlemmar har det svårare ekonomiskt nu. De handlar mer av kampanjvaror, utnyttjar medlemserbjudanden i högre grad och flyttar handen i hyllan till billigare alternativ. Vi ser också att fler prioriterar bort den för hälsan så viktiga kategorin frukt och grönt. Det är olyckligt och inte hållbart. Nu gör vi en rejäl sänkning av priserna för att våra medlemmar fortsatt ska kunna prioritera att äta frukt och grönsaker, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige.
De sänkta priserna gäller för Coops medlemmar i alla Coopbutiker och online från torsdag 30 mars kl. 05.00 och hela april månad ut.
Under perioden kommer alla färska frukter, grönsaker och bär sänkas med 12 procent. Sänkningen motsvarar slopad moms på livsmedel.
Eventuella kampanjer som ger ännu lägre priser på samma varor ersätter prissänkningen; medlemmarna får alltid det bättre priset.
– Det här är en investering som vi gör här och nu för att våra medlemmar alltid ska kunna göra en bra affär hos Coop. Eftersom vi är en konsumentkooperation är det våra medlemmar som är våra ägare och därmed dem som vi prioriterar när vi investerar i vårt erbjudande, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige.
– Den här satsningen gör vi för att hjälpa våra medlemmar att få ner sina kostnader för frukt och grönsaker. Samtidigt fortsätter vi diskussionerna med våra leverantörer och vi kommer att genomföra fler aktiviteter framåt. Vi ser att flera råvaror gått ner i pris och vi förväntar oss prissänkningar från våra leverantörer. Bedömningen just nu är att vi kommer att se sänkta priser inom vissa kategorier framöver, säger Marie Nygren.