Coop Sverige anpassar och utvecklar sin organisation för ökad konkurrenskraft på marknaden.
Förändringen görs för att säkerställa ett starkt erbjudande till medlemmar och föreningarna, skriver man.
– De senaste åren har inneburit stora samhällsförändringar som påverkar våra medlemmar och kunder och oss som matkedja. Vi har tagit lärdomar från den tid vi har bakom oss och anpassar oss nu till vad vi behöver få på plats framåt, säger Marie Nygren, vd för Coop Sverige.
– Genom gemensamma arbetssätt tillsammans med föreningarna kommer vi närmare varandra och kan skapa ett stärkt gemensamt erbjudande. Förändringsbehovet i vår bransch ökar och vi ser behov av att kunna agera genom alla nivåer i organisationen, tillägger hon.
Förändringen innebär att två affärsområden struktureras om för att lyfta fler kompetenser, renodla verksamheten samt förbättra mötet med såväl medlem som leverantör.
Området Sortiment och Inköp delas upp i två affärsområden. Ansvarig för affärsområde Inköp blir Nichlas Olofsson och ansvarig för affärsområde Sortiment blir Johan Möllerström.
Området Försäljning och Marknad delas även det upp i två delar; affärsområde Kedjeorganisation och affärsområde Marknad. Per Magnusson blir ansvarig för Kedjeorganisation och Stina Thorgerzon blir ansvarig för affärsområde Marknad.
I samband med förändringen har Fredrik Uhrbom, Försäljnings- och marknadsdirektör Coop Sverige, valt att lämna sin roll.
– Under Fredriks ledarskap har Coop utvecklat nya affärer inom omnierbjudandet och B2B, vilket stärkt varumärket i Sverige. Satsningen på att förstärka Coops medlemslöfte och medlemserbjudande har bidragit till en stor ökning i antalet medlemmar. Jag vill tacka Fredrik för hans insatser på Coop, säger Marie Nygren, vd Coop Sverige.