Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål

Coop tar nytt steg – sätter nya klimatmål
Foto: Per Kristiansen

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar ett nytt steg i arbetet mot klimatutsläppen genom nya klimatmål. Förutom den egna verksamheten ställer man nu krav även på leverantörer.

Coop tar nästa steg i arbetet med att minska klimatutsläppen. Med nya klimatmål ska utsläppen från Coops egen verksamhet minska och dessutom sätter Coop tydligare klimatkrav på sina leverantörer, meddelar man i en pressrelease.
Coops nya klimatmål är i linje med målet att begränsa jordens uppvärmning till 1,5 grader och inom ramen för det internationella samarbetet SBT, Science based targets.

– För oss är det självklart att vi ska göra allt vi kan för att minska klimatutsläppen från hela livsmedelskedjan och uppfylla klimatavtalet från Paris. Därför sätter vi nu nya och tuffare klimatmål för Coops egen verksamhet, men även klimatmål som påverkar våra leverantörer och våra varor i butik, säger Charlotta Szczepanowski som är chef för hållbarhet och kvalitet hos Coop Sverige.

Coop har genomfört en analys av klimatutsläppen i verksamhetens hela värdekedja; från produktion av varor till transport till försäljning i butik och online. Den största klimatpåverkan kommer ur tillverkningen av livsmedel och övriga varor, avfall i butik och lager, förpackningar samt transporter.

– Produktionen av de livsmedel och andra varor som Coop säljer bidrar absolut mest till vår klimatpåverkan. Därför väljer vi nu att även sätta mål om att våra leverantörer ska ha klimatmål och att klimatavtrycket från vårt sortiment av mat ska minska, säger Charlotta Szczepanowski.

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.