Med hjälp av smart geodata från Prospect mapping kommer etableringsbesluten inom Coops bolag CBS nu att gå ännu snabbare.
Samtidigt ska befintliga butiker kunna skräddarsy sina erbjudanden utifrån varje lokal marknad, skriver man i en pressrelease idag.
CBS, Coop butiker och stormarknader, har genom köpet av Nettos svenska verksamhet nu ställt om fler än 100 butiker hittills på mindre än ett år.
Men har även etablerat nya butiker. Under 2019 öppnades åtta nya butiker och efter sommaren 2020 öppnas nya butiker i bland annat Hagastaden i Stockholm och i skånska Kävlinge.
Men butiksetableringar är ofta både tidskrävande och kostsamma, påpekar man. Både i den första fasen då det gäller att beräkna butikens kommersiella potential men också när det gäller att anpassa den nya butiken till den lokala marknaden. Genom det färska samarbetet med Prospect mapping kommer dessa beslutsunderlag att kunna tas fram i realtid, menar man.
– Prospect mappings site location map är ett oerhört kraftfullt verktyg som kommer att ge oss möjlighet att hitta vita fläckar där vi borde etablera nya butiker men också lägen för fristående Hämta-skåp för vår e-handel. Vår etableringsprocess blir nu både snabbare och smartare och vi kommer dessutom få bättre kunskap om varje butiks unika behov, säger Anders Rovér som är chef för struktur och etablering hos CBS.