Black friday var den utlösande faktorn, julhandeln den stora puckeln. Nu har Coop Värmland digitaliserat postkön för att komma undan trängseln.
Inför årets julhandel beräknas antalet utlämnade paket hos slå nya rekord inom handeln. Många ombud finns hos mindre landsortsbutiker där trängseln i dessa tider kan bli till ett problem.
Lagom till Black friday testade därför Coop Värmland ett digitalt kösystem i Coop Vikene som nu snabbt lanseras till föreningens övriga 24 paketombud redan före jul.
– Vi inom handeln har ett stort ansvar för att underlätta för våra kunder att hålla avstånd, säger Coop Värmlands tf vd Charlotte Lunås.
– Ett område vi har identifierat är paketutlämningen hos våra ombud, inte minst hos mindre butiker, och här tror vi oss hittat en enkel men ändå effektiv lösning.
Med hjälp av sin mobiltelefon skannar kunden in en QR-kod som finns anslaget på skyltar i butiken. Kunden får då ett nummer som fungerar som en vanlig papperslapp med den skillnaden att man hela tiden kan se hur många andra kunder som står före.
Under tiden kan man handla andra varor eller vänta ute tills det blir dags att hämta sitt paket.
Först ut är Coop Vikene som startade i samband med Black friday.
– Detta underlättar betydligt för oss att hjälpa våra kunder att hålla avstånd, säger Fredrik Grässjö som är butikschef för Coop Vikene.
– Vi har bara varit i gång under en kort tid men vi har redan märkt att det är uppskattat bland våra kunder.
Från Coop Värmlands sida hoppas man nu föra lösningen vidare till föreningens övriga paketombud redan före jul.
– Vi är övertygade om att vi hittat en lösning som kommer att underlätta både för våra medarbetare och kunder. Nu räknar vi med att gå vi vidare för att erbjuda digitala kösystem till våra övriga 24 paketombud runtom i Värmland.