Axfood har störst onlineandel men det är Coop som ökar mest på nätet av de stora kedjorna. Det visar GFK:s färska rapport för tredje kvartalet i år.
Coronaåret 2020 har som bekant satt fart på e-mathandeln i Sverige.
Första kvartalet i år var dess andel av dagligvaruhandeln 5,5 procent. Nu ligger den på 8,3 procent, en ökning med 51 procent sedan året började.
Högst andel av sin försäljning online av dagligvaruhandelns stora kedjor har Axfood med 9,5 procent.
Men den största och snabbaste ökningen redovisar Coop som i början av 2020 hade en onlineandel på 2,6 procent och nu är uppe i 5,8 procent, vilket ger en ökning under året på 123 procent.
Det här visar färska siffror ur rapporten Dagligvaror online som GFK gör på uppdrag av Dagligvaruleverantörernas förbund.
I rapporten redovisar GFK även de mest populära varugrupperna i näthandeln för respektive kedja.
Onlineandel kvartal 3 2020
Axfood online 9,5
Sverige online 8,3
Ica online 6,2
Bergendahls online 6,1
Coop online 5,8
(Källa: GFK:s svenska hushållspanel, gäller FMCG, Fast moving consumer goods)