Coop tar ett steg till i samarbetet med Hockeyallsvenskan och blir hållbarhetspartner. Man skapar även ett format där Coops kunder stöttar sin klubb.
Man kan inte köpa titlar på isen som hockeylag utan får slåss om poängen där även i fortsättningen.
Som sponsor kan man däremot köpa sig en och annan titel som när Coop nu blir så kallad ”hållbarhetspartner” till Hockeyallsvenskan.
Coop samarbetar redan tidigare med landets näst högsta hockeyserie men fördjupar nu samarbetet.
Förutom den hållbara titeln är ett nytt inslag i samarbetet att Coops kunder nu kan använda sina medlemspoäng när man handlar till att stötta ungdomsverksamheten i valfritt lag i Hockeyallsvenskan.
När Coop ändå har spenderbyxorna på och rent samvete som hållbarhetspartner ser man även till att hockeybyxor och annat blir rena genom att stötta alla lag i serien med tvättmedel från egna märket Änglamark, miljömärkt förstås.
– Vi tycker att det här är ett riktigt bra samarbete där alla är vinnare. Det är speciellt viktigt i dessa tider då idrottsrörelsen har det svårt i och med den pågående pandemin, säger lämpligt nog Anton Nyman som är chef för strategiska partnersamarbeten hos Coop.
Detta konstaterande får betalt och kvitterat direkt från allsvenskan via dess tf vd Gabriel Monidelle;
– Hockeyallsvenskan vill vara en aktiv aktör i hållbarhetsfrågor och hoppas kunna inspirera, uppmuntra och ibland kanske utmana övrig sport att göra gott för samhället, säger han och tillägger;
– Att tillsammans med Coop dels kunna stötta ungdomsverksamheten i våra klubbar men också se till att vi tvättar miljövänligt med Änglamark känns alldeles underbart.