Coops pastasåser får ny förpackning 

Foto Pressbild
Från och med nu kommer Coops populära pastasåser att säljas i tetrapak istället för glasburkar, en förändring som förväntas minska koldioxidutsläppen markant. Den nya förpackningslösningen innebär upp till 80 procent lägre CO2-utsläpp.

Den övergången till tetrapak är ett led i Coops strävan att minska sitt miljöavtryck och öka hållbarheten i sina produkter. Minna Björklund, chef för sortiment EVM på Coop Sverige, betonar vikten av att ständigt utvärdera och förbättra företagets processer.
-På Coop ser vi alltid över vad vi kan göra för att fortsätta ta vårt ansvar och utvärdera vad och var i kedjan vi kan göra förbättringar. Förändringen sker på nordisk nivå vilket gör effekten extra stor så klart, säger Minna Björklund.
Den nya fyrkantiga tetrapak-designen underlättar inte bara för konsumenterna att förvara såserna hemma, utan även för Coop i logistikkedjan. Genom att byta från glasburkar till tetrapak kan Coop transportera i snitt 64 procent mer varor på varje pall, vilket också minskar transportkostnaderna och vikten som fraktas.
-Vi kan rymma i snitt 64 procent mer på varje pall och sänker även våra inköpskostnader för förpackningslösningen, förklarar Björklund.
Den omfattande förändringen gäller pastasåserna Arrabiata, Basilicata, Verdure, All’aglio, Classico samt Coop Pizzasås. Redan i april började de nya förpackningarna dyka upp i Coops butiker, och fler kommer att följa under hösten. Senast vecka 15, 2025, kommer samtliga nämnda pastasåser att vara överförda till tetrapak.

Minna Björklund | Foto Pressbild

Hållbarhet i fokus
Genom att byta till tetrapak visar Coop sitt åtagande att minska sin miljöpåverkan och förbättra hållbarheten. Denna förändring innebär inte bara en minskning av koldioxidutsläppen, utan även en förbättring av logistik och förvaring. Coops kunder kan se fram emot att bidra till en grönare framtid genom sina inköp.
-Att vi nu kan erbjuda en mer hållbar förpackningslösning som minskar vår miljöpåverkan och samtidigt förbättrar våra logistikprocesser är en stor vinst för både oss och våra kunder,” avslutar Björklund.

Data för Coop Sverige – per år:
Minskning i glas (ton): 77
Minskning i CO2-utsläpp (kg): 51,865
Minskning i antal pallar: 136
Minskning i antal lastbilar: 4

Data för Coop Norden (Danmark, Sverige, Norge och Finland) totalt – per år:
Minskning i glas (ton): 364
Minskning i CO2-utsläpp (kg): 207,669
Minskning i antal pallar: 570
Minskning i antal lastbilar: 17

Dela denna nyhet i dina sociala medier eller via e-post:

LinkedIn
Facebook
Twitter
E-post

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Trend Publishing Scandinavia AB

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil