Coops satsning för året runt-tomater

Elise Andersson, Inköp- & Sortimentsansvarig för Frukt och Grönt på Coop Sverige | Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Från sommaren och framåt kommer svenskodlade tomater att vara betydligt mer synliga i Coops butiker, tack vare en ny växthusodling i Frövi, några mil norr om Örebro. I samarbete med Svenska Odlarlaget kommer Coop att stå för en tiondel av den årliga tomatkonsumtionen i Sverige.

Det innebär att 8000 ton tomater per år kommer att produceras i det tio hektar stora växthuset. Förutom att erbjuda fler tomater kommer satsningen att generera hundratals arbetstillfällen och bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion. Växthuset i Frövi är utvecklat av det svenska företaget WA3RM, som strävar efter att revolutionera den svenska grönsaksmarknaden genom att bygga växthus uppvärmda med restvärme från industrier runt om i landet.

Elise Andersson, Inköp- & Sortimentsansvarig för Frukt och Grönt på Coop Sverige, uttryckte sin glädje över att kunna erbjuda ännu fler svenska tomater i butikerna året runt.

Restvärmen från en närliggande industri kommer att användas för att värma upp växthusen.

Magnus Nilsson, VD för Svenska Odlarlaget, underströk fördelarna med detta system, både ur klimatsynpunkt och med tanke på vattenförbrukningen. Tomaterna kommer direkt från butiken efter skörd, vilket minskar matsvinnet och stärker den svenska självförsörjningen.

Den nya satsningen möjliggör produktion av närodlat året runt, vilket är ett viktigt steg för svensk hållbarhet. En rapport från HUI Research på uppdrag av Coop Butiker & Stormarknader visar att en majoritet av svenska konsumenter prioriterar säsongskonsumtion och lokal produktion när det gäller hållbara livsmedel.

Förutom tomater planerar man att utöka produktionen av andra grönsaker i framtiden. Mer än 80 procent av de tillfrågade i HUI:s undersökning är öppna för att köpa säsongsbetonad frukt och grönt för att öka andelen svenskodlat.

Magnus Nilsson tillägger att fler växthus av denna typ kommer att byggas i Sverige och att de för närvarande undersöker möjligheterna att odla andra grödor som paprika, sallader, jordgubbar och andra spännande grönsaker.

De första tomaterna från Frövi förväntas finnas i butikerna i mitten av augusti.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil