E-mathandeln har fått ett kraftigt uppsving i spåren av coronasmittan. Alla företag i branschen intygar att situationen snabbt ökat nätmathandlandet.
De senaste veckorna coronalarm och beskeden om inskränkningar i vårt vardagliga liv har redan påverkat dagligvaruhandeln i flera avseenden.
Ett är att vissa typer av varor blivit hamstrade och att det blivit en viss eftersläpning när det gäller att fylla på vissa varugrupper inom handeln.
En annan konsekvens av situationen är att e-mathandeln ökar snabbt i coronasmittans spår.
Under fjolåret växte e-mathandeln med 13 procent och det som framförallt ökade var click and collect, beställningar man själv plockade upp på vägen hem eller motsvarande.
Nu kan alla se att beställningarna ökat dramatiskt och skummar man igenom pressreleaser och nyhetstexter gäller det hela branschen.
Hos Mat.se konstaterar man att man sett ”en ovanligt stor ökning” de senaste två veckorna när det gäller beställningarna och att det kan leda till att leveranser blir en dag försenade.
Även hos Ica har man sett en ökning och den består även i att kunderna beställer större volymer av varorna.
Konserver, ris, vatten och pasta är kategorier som har ökat i nätmatsbeställningarna.
Hos Mathem säger man att det ännu inte finns exakta siffror men att man bedömer ökningstakten i beställningarna till ”50-100 procent”.
Ökningen började redan för 2-3 veckor sedan och omfattningen av den gör att kunder nu kan få vänta upp till fyra dagar efter beställning.