Försäljningen i dagligvaruhandeln i sin helhet ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, visar nya dagligvaruindex.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 1,7 procent under juni 2021 jämfört med motsvarande månad 2020, visar dagligvaruindex från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel.
Jämfört med föregående fyra månader, då e-handeln stod för all tillväxt, ökade de fysiska butikernas försäljning med 1,0 procent i juni.
– För första gången sedan i januari ser vi nu återigen en positiv tillväxt i den fysiska butiksförsäljningen, medan all tillväxt under föregående fyra månader har skett på nätet, konstaterar Svensk dagligvaruhandels vd Karin Brynell.
– Kanske ser vi en effekt av att kunder nu i högre grad börjar återgå till de fysiska butikerna igen i takt med att vaccinationsgraden ökar och smittspridningen minskar. Värt att nämna i sammanhanget är att juni månad möter starka jämförelsetal, då försäljningen i juni 2020 ökade med hela 6,4 procent, tillägger Brynell.
Försäljningen i e-handeln ökade under månaden med 14,7 procent. Hemleverans ökade med 7,0 procent och upphämtning i butik med 22,9 procent.
E-handelns andel av dagligvaruförsäljningen uppgick i juni till 5,4 procent.
– E-handelsandelen var lägre i juni än under det senaste halvåret, men är fortfarande högre än jämfört med samma månad föregående år. Under sommarmånaderna sjunker e-handelsandelen generellt i och med att inköpen i mindre utsträckning planeras, avslutar Karin Brynell.