Arbetsmiljöverket startade riktade inspektioner mot e-handeln år 2019. Nu konstaterar man att åtta av tio företag man undersökt har dåliga arbetsmiljörutiner.
– Det är under all kritik och en rejäl hemläxa till arbetsgivarna inom e-handeln. Det ska inte krävas ett myndighetsbesök för att man ska ta sitt arbetsmiljöansvar på allvar, kommenterar Handels ordförande Linda Palmetzhofer.
E-handeln har vuxit explosionsartat under pandemin vilket gör det ännu viktigare att de anställda i branschen har bra arbetsvillkor, menar hon.
– Det är tyvärr tydligt att arbetsmiljöarbetet inte följt med i branschens utveckling utan lämnar mycket övrigt att önska.
Sedan år 2019 har Arbetsmiljöverket gjort 1 200 inspektioner av e-handeln, både fysiskt och på distans.
Myndigheten har besökt paketterminaler, utlämningsställen och transportföretag som distribuerar paketen samt e-handlare.
– Resultatet är mycket oroande och det krävs fortfarande ordentliga insatser av arbetsgivarna för att få bukt med problematiken. Vi ser stressade förare som kånkar på tunga paket utan hjälpmedel med stor risk för till exempel belastningsskador. Ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet, säger Erna Zelmin, generaldirektör vid Arbetsmiljöverket, i ett pressmeddelande.