Det är framförallt svenska bolag som Lyko och Kicks som har anledning att fundera över den hårdnande konkurrensen när danska Matas satsar på e-handel i Sverige.
Matas är ett av de största danska e-handelsbolagen och åtta av tio danska kvinnor är med i bolagets kundklubb.
I Danmark har Matas även 261 fysiska butiker men en sådan satsning är inte aktuell i Sverige.
Det har Matas testas men det utföll inte väl utan man stängde den sista svenska butiken 2015.
– Det är många svenskar som känner till Matas efter att ha besökt butiken i Danmark. Matas kommer erbjuda fler än 20 000 skönhetsprodukter och leverera över hela landet. Vi har ett stort utbud av produkter inom skönhet och hälsa, och en expertis inom hudvård som vi nu ser fram emot att dela med den svenska marknaden, säger Brian Andersen, e-handelsdirektör hos Matas, i ett pressmeddelande.
– Vår kostnadsfria medlemsklubb Club Matas har även olika typer av medlemsförmåner och erbjudanden på kända varumärken, tillägger han och tror på framgångar för den även i Sverige.
– Vi vet att svenskarna ställer samma höga krav på trygghet och säkerhet som danskarna. Alla Matas egna hudvårdsmärken är utvecklade och producerade i Danmark och uppfyller de högt ställda kraven från både myndigheter och konsumenter, konstaterar Andersen.