Ekologiskt har slutat öka i handeln. Livsmedelsföretagens förklaring? Efterfrågan från kunderna har stannat av. Nu är det närodlat som gäller.
Efter att ekologiska varor ökat och tagit marknadsandelar under flera år inträffade ett trendbrott 2019.
Från ekologiskt som viktigaste profil ville fler istället att varorna de handlar i första hand ska vara från Sverige och helst närodlade.
Nu har Livsmedelsföretagen, som organiserar cirka 800 företag, frågat sina medlemsföretag vilka förklaringar de har till att det slagit stopp i ökningen av ekologiskt.
Deras förklaring är lika enkel som – för vissa – kanske oväntad;
– Efterfrågan från kunderna har slutat öka.
När organisationens ekonom Carl Eckerdal presenterade en färsk konjunkturtrend och spaning 12 mars var han inte förvånad över att det slagit stopp i maskineriet för ekologiskt.
– Det är inte konstigt att en enskild trend, som efterfrågan på ekologiska produkter, efter en rad år av snabb tillväxt tappar mark till förmån för andra heta trender, sade Eckerdal och konstaterade att det är fler företag som tror på en minskad försäljning av ekologiskt än vad det är som tror på en ökning.
Läs mer om varför ekotrenden stagnerat i Butikstrender 3/2020 Prenumerera här.