Laurent Homeyer är branschrådgivare inom detaljhandel på Workday. Laurent konstaterar i en färsk krönika att allt fler företag och butik inom detaljhandeln upptäckt fördelarna med AI och maskininlärning.
Även behovet av att bearbeta kunden i flera olika kanaler, är något som alltfler blir medvetna om.
Enligt Laurent Homeyer ställer dock det faktum att många använder daterade system till det.
En undersökning som Workday nyligen låtit genomföra visar dock att så många som mer än en tredjedel (35 procent) av chefer inom detaljhandeln anger bristen på tillgång av användbara data som ett av de största hindren för att nå sina förändringsmål.
Totalt ser Laurent fyra faktorer som han anser vara avgörande för de företag inom detaljhandeln för att lyckas i den allt hårdare konkurrensen, bland annat vikten av att fokusera på de anställda – inte minst då 60 procent av detaljhandelsföretagen upplever en högre personalomsättning – men samtidigt inte glömma bort cheferna.
Läs mer om detta i Butikstrender 7/2023