Det nya erbjudandet betyder att e-handelsföretag kan välja mellan leverans till ombud, paketbox eller hem., skriver DB Schenker i en pressrelease.
Paketboxarna är utplacerade nära bostäder och är tillgängliga 24/7.
– Vi är väldigt glada över att vi kan stärka vårt redan starka paketerbjudande ytterligare med vår samarbetspartner iBoxen. Genom att bredda vårt erbjudande förstärker vi DB Schenkers position som den självklara och kompletta logistikpartnern för e-handlare, säger Viktor Strömblad hos DB Schenker.
DB Schenker var först i Sverige med att öppna ett ombudsnätverk. Ombudets fördelar är många men med den kraftiga utveckling som skett inom e-handeln de senaste åren behövs fler leveranssätt, menar logistikföretaget. Idag är det mottagaren som styr hur hen vill ha sin leverans.
Därför var valet enkelt att använda sig av iBoxens befintliga växande infrastruktur, menar man.
– De boxlösningar som finns i dag är ofta placerade i butiker eller i andra inomhusmiljöer, vilket gör att lösningen kräver att butiken har öppet. Därför ser vi iBoxens koncept med bostadsnära boxar som ett bättre komplement till de ombuds- och hemleveranstjänster vi redan erbjuder, säger Viktor Strömblad.