Efter att sexköparen Paolo Roberto gripits av polisen har hans mat- och handelssamarbeten nu snabbt avbrutits. Det gäller även TV4 som snabbt förklarade att Robertos tid som programledare och profil i kanalen är över efter att han avslöjats som sexköpare och ska åtalas för detta.
Samma sak gäller matprofilmärket ”Paolos”. Med Paolo Roberto som frontfigur har Evanoff Group drivit varumärket som man äger den största delen i.
Hur man nu ska förhålla sig till varumärket och om det ska byta namn var i helgen oklart men företagets kommunikationschef, Ken Nygren, förklarade efter avslöjandet att man bryter allt samarbete och att Roberto varken kommer att vara delägare eller verksam i företaget framöver.
– Vi ser oerhört allvarligt på den oförsvarliga handlingen och tar avstånd från både honom och all form av brottslighet, sade Nygren till Aftonbladet.
Coop har också valt att plocka borta Robertos profilerade varor från sitt sortiment och även Köket.se har avbrutit sitt samarbete med honom.
Även i Ica-butiker plockade man snabbt bort Paolos varor efter avslöjandet om sexköp. Det gällde exempelvis Ica Maxi i Nacka som haft ett stort sortiment av produkterna.
– Vi vill aktivt ta avstånd från den handlingen som det kommit fram att han utfört. Det känns inte bra att marknadsföra hans varumärke, sade Emma Nilsson Billefors, handlare på Ica Maxi Nacka, till Aftonbladet.
– Vi tog beslutet baserat på moralkompassen i handlingen. Det kändes helt rätt att ta avstånd från den här handlingen, det tydligaste vi kan göra som butik är att ta bort artiklarna i hyllan.