Nu har ett undersökningsföretag kollat vilka köpcentrum runtom i Sverige som ger bäst och sämst service till kunderna. Etta på den listan blir Mobilia i Malmö – sämst är man i Lund.
Undersökningsföretaget Precont-Pegasus har, genom oannonserade butiksbesök, försökt jämföra servicen hos 68 butikskedjor i elva olika branscher, belägna i totalt 44 köpcentrum runt om i landet.
Resultatet?
Väldigt stora skillnader i service mellan olika köpcentrum.
– När e-handeln tar över mer och mer så är säljsamtalet det viktigaste en butik har om de vill överleva. Detta har också betydelse för köpcentrumens framtid, säger Johan Lindholm, vd på Precont-Pegasus som gjort undersökningen i en kommentar.
– De centrum och gallerior som inte har det högsta naturliga flödet måste vara lite bättre på service och bemötande, vilket många också är. Servicen är en faktor som är viktig inte bara för den enskilda butiken utan även för köpcentrumets överlevnad.
Här är lista över handelsplatserna med bäst service, enligt undersökningen
Mobilia, Malmö
Emporia, Malmö
Hansa City, Kalmar
Knalleland, Borås
Mitt i city, Karlstad
Triangeln, Malmö
Mörby centrum, Danderyd
Sollentuna centrum
Backaplan, Göteborg
Westfield Mall of Scandinavia, Solna
I andra änden av listan placerar företaget de här handelsplatserna
Nova Lund
Väla, Helsingborg
Grand Samarkand, Växjö
Liljeholmen, Stockholm
Birsta, Sundsvall
Avion, Umeå
Västermalmsgallerian, Stockholm
MVG, Umeå
Nacka forum