2019 blev ett tufft år för modehandeln. Det visar inte minst stilindex från Svensk handel stil. Detta index visar nämligen att försäljningen av kläder sjönk även under december 2019.
Stilindex från Svensk handel stil visar den totala försäljningen av kläder och skor i såväl fysiska butiker som i deras e-handel.
Det är ingen rolig läsning för branschen.
Mätt på jämförbara enheter och i löpande priser sjönk nämligen försäljningen av kläder i fysiska butiker och i deras e-handel med 3,3 procent under december 2019 och med 1,8 procent för hela fjolåret.
När det gäller skor är situationen ännu värre för branschen.
Där redovisar man en minskning med 9,7 procent för december och med minus 4,2 procent ackumulerat för hela 2019.
– Decemberhandeln blev en besvikelse för modehandeln. Försäljningen fram till jul var svag och mellandagshandeln gick ännu sämre, konstaterar Mikael Sandström, branschordförande för Svensk handel stil.
– Om man bara ser till den fysiska handeln visar den en nedgång på runt 5 till 6 procent för klädhandeln och runt 12 till 13 procent för skor.
– Mellandagsrean har minskat i betydelse och Black friday har befäst sin roll som en viktig kampanjperiod. Det är huvudanledningen till decembers svaga utveckling, menar Sandström.
– Vinterns frånvaro har också spelat en väsentlig roll för det dåliga utfallet, framför allt för skohandeln som är mer väderberoende än klädhandeln. Sporthandeln torde ha haft en mycket besvärlig decemberförsäljning av samma anledning.
– Det här är en utveckling som fastighetsägarna till slut måste ta till sig. Man bör även ha det som bakgrundsfakta i löneförhandlingarna som snart börjar, anser Mikael Sandström.