Blombergs påståenden i Dagligvarunytt den 8 december 2024 möts av välriktad kritik från Livsmedelsföretagens vd Björn Hellman och chefekonom Carl Eckerdal i Dagens Industri. De konstaterar det uppenbara: ICA centralt är inte David i den här berättelsen. Snarare är de en inköpsjätte med en marknadsdominans som få andra aktörer ens kan drömma om.
”ICA centralt är Sveriges största inköpare av förpackade livsmedel, dubbelt så stort som närmaste konkurrent. Att påstå att deras lönsamhet hotas av leverantörer är, med förlov sagt, befängt,” skriver Hellman och Eckerdal.
Och visst har de rätt. ICA kontrollerar trots allt hälften av den svenska livsmedelsmarknaden. Om det är någon som dikterar villkoren i branschen, så är det knappast de globala producenterna.
Risk och belöning – olika världar
Ett annat tydligt problem med Blombergs resonemang är den helt skilda risknivån mellan producenter och handeln. Globala livsmedelsföretag opererar i en verklighet där investeringar i forskning, produktutveckling och hållbarhet är nödvändiga – och kostsamma. Samtidigt har detaljhandeln en tryggare position som mellanhand mellan producent och konsument.
”Handelsföretag som ICA har en betydligt lägre affärsrisk än industriföretag. Ändå lyckas de år efter år skapa imponerande lönsamhet. Att då skylla på leverantörerna känns både osakligt och bekvämt,” skriver Livsmedelsföretagens företrädare.
Och det är här det blir intressant ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Handeln och industrin har olika roller att fylla i ekosystemet. Om vi ska tala om marginaler, kanske vi också borde tala om värdet som skapas och risken som tas i respektive led?
Matpriser och trovärdighet
Kritiken från Livsmedelsföretagen är inte bara en reaktion på ett enskilt uttalande. Den speglar en större frustration över hur handeln ibland försöker lägga över skulden på producenterna för allt från höga matpriser till lönsamhetsproblem.
Och ärligt talat, det ser inte snyggt ut. I en tid när konsumenterna redan är förvirrade över vad som driver priserna, behövs det tydlighet och ärlighet från alla parter i kedjan – inte mer pajkastning.
Dags för självrannsakan
Om ICA och andra detaljhandelsaktörer verkligen vill adressera branschens utmaningar, är det kanske dags att börja inåt. Hur kan man förbättra samarbetet med leverantörer? Hur kan man dela riskerna och skapa ett mer hållbart system?
Det är frågor som kräver en större dos självrannsakan än att enkelt peka finger mot leverantörerna. Och vem vet – det kanske är just det som branschen behöver för att vinna tillbaka konsumenternas förtroende.