Destination Lidl, kampanjen från sommaren 2020, är tillbaka hos kedjan med nyheter och fler svenska leverantörer som Lidl hoppas blir nya favoriter.
”Destination Lidl” började efter ett nödrop från svenska matproducenter i början av mars 2020. Covid-19 och konsekvenserna av pandemin blev snabbt ett akut hot mot företagen.
Lidls svar på detta var att ta in drygt 50 små och medelstora svenska leverantörer i sina butiker och ge dem möjlighet att sälja och nå ut där.
– Idag har Lidl fler svenska varor i butikerna än någonsin och sortimentet ökar. Det är ett sätt att stödja lokala matproducenter och ge fler möjligheten att njuta av god mat. Vi agerade självklart direkt på förra årets nödrop och nu har vi sålt över 3,3 miljoner varor från dessa svenska matproducenter, berättar Bella Goldman som är varumärkes-, CSR- och kommunikationsdirektör hos Lidl Sverige
Att låta Destination Lidl komma tillbaka var en självklarhet, säger Lidl som med kampanjen vill låta kunder upptäcka nya delar av Sverige och nya produkter från dessa.
– Vi vill erbjuda våra kunder en möjlighet att resa, men i våra butiker, hela vägen till nordligaste Norrland eller till sydligaste Skåne. Vi har utökat vårt sortiment med svenska
leverantörer successivt under året och vill visa på vårt breda sortiment med varor av högsta kvalitet till bästa pris, fortsätter Bella Goldman.
Bland de nya leverantörerna från året återfinns bland annat Mjälloms tunnbröd från Höga kusten, Östgötasvamp från Vikingstad och Klings glass från Mariestad.