Det är Clas Ohlsons första kvartal – 1 maj till 31 juli – som nu redovisas.
Där har bolaget haft en ökad försäljning med 7 procent till 2 193 miljoner kr.
– Med en organisk tillväxt på åtta procent och en stärkt bruttomarginal har vi fått en bra start på verksamhetsåret 2023/24. Den positiva trenden fortsatte in i augusti med en organisk försäljningsökning om 14 procent, konstaterar koncernchefen Kristofer Tonström.
– Jag ser det som ett kvitto på hela organisationens framgång med att göra kunderbjudandet relevant under årets alla månader samt att kunderna uppskattar den service och tillgänglighet vi erbjuder i butik och online.
– Vi har åstadkommit detta parallellt med omfattande kostnadsbesparingsinitiativ och det underliggande rörelseresultatet har förbättrats avsevärt jämfört med föregående år, påpekar han.
Satsningen på den egna e-handeln gör att man nu tar ytterligare ett steg inom e-handel.
Tidigare har Clas Ohlson avslutat sitt samarbete med Amazon och nu avslutar man ytterligare två samarbeten – de med Mathem och Oda.