Sedan 2011 har branschorganisationen Svenskt kött genomfört en årlig undersökning i samarbete med Yougov. När man nu presenterar årets undersökning visar den ett högt förtroende för djurbönder bland de svenska konsumenter som svarat i undersökningen. Faktum visar även att de svarande redovisar den högsta viljan att betala mer för svenskt kött sedan mätningen började genomföras för nio år sedan.
Yougov genomförde konsumentundersökningen åt Svenskt kött under april och fick då av drygt åtta av tio svarande beskedet att svenska djurbönder är viktiga för matproduktionen i Sverige.
Endast 3 procent av de som svarat anser att djurbönderna är oviktiga för en säkrad matproduktion, vilket ligger i linje med hur stor andel av de svarande som uppgav sig vara veganer.
Samtidigt visar undersökningen att förtroendet för djurbönder i Sverige nu är stort. Drygt sju av tio svarande är positiva eller mycket positiva till svenska djurbönder. Ungefär lika många är också villiga att betala ett högre pris för svenskt kött. Det är den högsta siffran som uppmäts sedan undersökningen startade 2011 då enbart drygt hälften av de svarande var villiga att betala mer för svenskt kött.
Mer om svenskarnas attityder till våra djurbönder i printmagasinet, Butikstrender 5/2020 Läs mer om vårt magazine här.