Drygt tre av fyra betalade kontaktlöst

Drygt tre av fyra betalade kontaktlöst
Foto: Adyen

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

Den stora betalskillnaden under pandemin är att vi går till fler och fler kontaktlösa betalningar. De utgör nu drygt tre av fyra transaktioner.

Den stora betalskillnaden under pandemin är att vi går till fler och fler kontaktlösa betalningar. De utgör nu drygt tre av fyra transaktioner.

Det är betalteknikbolaget Adyen som är senast med att redovisa en trend som alltfler påpekat, nämligen att alltfler av oss alltmer väljer kontaktlösa betalningar.
Adyen – med kunder som H&M, Åhléns och Elgiganten – redovisar för sin del att 77 procent av de betalningar man har statistik på var kontaktlösa under första halvåret 2021.

Den siffran kan för Adyens del jämföras med 66 procent som andel 2020. Samtidigt visar det faktum att snittvärdet per transaktion ökat med 44 procent, till 516 kronor, att vi litar på tekniken i allt högre grad.

– Pandemin fortsätter att driva på utvecklingen där kontaktlösa betalningar ökar. I Sverige ser vi att nästan fyra av fem transaktioner sker med kontaktlös teknik, vilket är en betydande ökning från fjolåret. Företagen som lyckas bäst är de som snabbt lagt till kontaktlösa kundupplevelser, säger Tobias Lindh, som är vd för Adyen i Norden och Baltikum.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.