De kartonger som många varor packas i har redan blivit dyrare och i slutänden kommer det att ge genomslag på priserna i våra butiker, säger Thorbjörn Sagerström till Sveriges radio.
Sagerström är vd för kartongproducenten DS Smith med fabrik i Värnamo och 3 500 svenska kundföretag.
DS Smith arbetar med förpackningar för bland annat öl, bröd och glass på dagligvaruhandelns område och höjde i förra veckan sina förpackningspriser efter att själv ha drabbats av höjda priser på pappersmassa.
– Vi höjer priserna ut mot våra kunder som i sin tur kommer höja det till konsumenterna, säger Thorbjörn Sageström till sr.se.
Förutom leveranser till e-handelsföretag som Boost, Jollyroom och Amazon levererar företag förpackningar för många varor som ska till livsmedelsbutiker.
– Det är allting från schampoflaskor, kaffeförpackningar, kött, öl och brödprodukter som åker till de stora matvarukedjorna, säger Sagerström till sr.se.