En global studie hävdar att e-handel via sociala medier kommer att tredubblats fram till och med 2025 och nå 1 200 miljarder dollar.
Det är en rapport från Accenture som talar om en dramatisk tillväxt av e-handel via sociala medier.
Förra året hade den typen av e-handel ett marknadsvärde på 492 miljarder dollar men år 2025 ska detta ha ökat till 1 200 miljarder dollar, enligt Accentures rapport.
Stämmer det kommer e-handeln i sociala medier då att utgöra nästan 17 procent av den totala globala e-handeln.
– Resultaten från Accentures undersökning är fascinerande och det kanske mest intressanta är att genom detta har mindre företag fått en ny möjlighet att öka sin e-handel, men självfallet måste även större företag anpassa sig till utvecklingen, säger Jan Jendeby hos Accenture i Sverige, hos it-retail.se.
Samtidigt ser Jendeby en naturlig utveckling i detta, även om han säger sig vara överraskad av tempot i utvecklingen.
– För de mindre aktörerna gäller det att passa på och hänga med i utvecklingen. För de större gäller det att vara medveten och bredda sin palett, säger Jendeby.
– Nu har de nya generationerna fått pengar att shoppa för och de är vana vid sociala medier.