Under 2023 visar rapporten på en betydande differens mellan olika branscher. Apotekssektorn utmärker sig med en tillväxt på 17 procent, medan bygghandeln minskade med 19 procent.
Fokusera på lönsamhet:
I en tid av ekonomisk utmaning växlar många e-handlare sitt fokus från tillväxt till lönsamhet. Enligt undersökningen kommer 32 procent av e-handlarna att inrikta sig på prissättning för att öka lönsamheten under 2024.
Marie Rudolfssons perspektiv:
Marie Rudolfsson, Chef för affärsområdet Paket på PostNord Sverige, poängterar att den ekonomiska omställningen från tillväxt till lönsamhet var en respons på fallande tillväxttal och ökade räntekostnader under 2023.
Generationers inflytande
Rapporten belyser även hur den yngre generationens krav och förväntningar driver e-handelsutvecklingen framåt, med 26 procent av Gen Z och Millennials som handlar online flera gånger i veckan.
Reflektioner kring Black Week och julhandeln
E-barometern reflekterar även över e-handelns viktigaste perioder, där sex av tio e-handlare upplevde att Black Week och julhandeln mötte förväntningarna, medan tre av tio ansåg att försäljningen var lägre än förväntat.
Framtidsperspektiv och nyheter
Rapporten innehåller även avsnitt om framväxten av artificiell intelligens (AI) samt utfasningen av tredjepartscookies, presenterade i samarbete med Google Sverige.
Tillgänglighet av rapporten
E-barometern baseras på data från e-handlare och konsumenter och är tillgänglig via länken nedan:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/