Det är Svensk handels e-handelsindikator för april som visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska sajter, minskade med 2 procent jämfört med motsvarande månad 2022.
Inkluderar man e-handeln från utlandet var minskningen 5 procent.
Trenden hittills i år är att e-handeln, i löpande priser, utvecklas något svagare än under 2022 och betydligt svagare än under 2021. Skulle man mäta i volym är minskningen betydligt högre eftersom den höga inflationen döljer en del av minskningen.
– Vi ser ännu en svag månad för e-handeln, och med tanke på inflationen är den också betydligt svagare än vad som framgår av den minskade omsättningen, säger Svensk handels innovationschef Per Ljungberg.
Ljungberg konstaterar att bilden samtidigt är splittrad.
– Nikotin- och tobaksvaror är med marginal årets vinnare hittills men även apoteksvaror går bra och det är imponerande hur kläder och skor håller ställningarna. Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft, sammanfattar Ljungberg.
Både andelen konsumenter som e-handlade och det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument sjönk i april jämfört med jämförelsemånaden förra året.
– Svenskarnas e-handel från utländska sajter minskar för andra månaden i rad. Det är glädjande att flera svenska e-handelsföretag rapporterar kraftiga tillväxttal från utländska marknader och flera fortsätter sin internationella expansion med framgång, säger Per Ljungberg.