Maj 2021 uppgick Citygross försäljning till 836 miljoner kr, en minskning med 5,2 procent. Samtidigt ser man en stark trend i e-handeln där försäljningen ökade med 41,4 procent.
I maj uppgick Citygross försäljning till 836 miljoner kronor, vilket var en minskning i jämförbara butiker med 5,2 procent. Samtidigt ser Citygross en tydlig trend i sin e-handel där försäljningen har ökat med 41,4 procent i jämförbara butiker.
Så formulerar sig koncernen i en pressrelease idag där man även hänvisar till att man nu jämför sig med starka månader under 2020, de månader då pandemin just brutit ut och påverkade handeln kraftigt.
– Vi möter starka försäljningssiffror från föregående år och ser fortfarande tydliga coronaeffekter. Under samma period förra året hade vi en ökning med 12,8 procent i jämförbara butiker, konstaterar vd Anders Wennerberg som samtidigt ser positiva trender.
– E-handeln fortsätter att öka, kanalandelen landar på 5,3 procent i jämförbara vilket är nära snittet och bra med tanke på att vi valt att endast erbjuda click & collect, säger Wennerberg.
– Även om våra kunder börjar hitta tillbaka till butik, vilket är glädjande, ser vi ändå att e-handelns utveckling håller i sig och att våra kunder vill fortsätta handla sin mat hos oss även på nätet, avslutar han.