E-handelsköpen växte med 33 procent under oktober, jämfört med motsvarande månad 2019. Andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen.
Siffrorna kommer från Postnords e-barometer för oktober 2020 och bygger på de svarandes egna uppskattningar.
Där framkommer alltså både att öknigen i e-handeln var 33 procent oktober jämfört med oktober 2019 och att andelen som e-handlade steg till 76 procent av befolkningen, att jämföra med 73 procent i september.
Sedan april har Postnord mätt e-handeln på månadsbasis och presenterat E-barometern månadsrapport.
– Vi såg en något lägre tillväxt i september men i oktober har svenskarna e-handlat väldigt mycket igen. Allt tyder på att den reviderade helårsprognosen på 33 procent, som vi satte i samband med Q2-rapporten, kommer att överträffas, säger Carl-Fredrik Teder som är detaljhandelsanalytiker hos Postnord.
Rapporten visar också att oron över själva viruset har ökat igen, till 66 procent av befolkningen.
– Det är bara ett par procentenheter fler än i september, men fram till nu har andelen som oroar sig för viruset gått ner lite varje månad. Nu är den trenden för första gången bruten. Gemene man undviker återigen fysiska butiker i större utsträckning, för att undvika smittorisk, säger Carl-Fredrik Teder.
Fakta/Postnords e-barometer oktober 2020
E-handeln växte med 33 procent under oktober, jämfört med 2019, sett till konsumenternas egna uppskattningar.
Andelen av befolkningen som e-handlade under oktober var 76 procent, jämfört med 67 procent 2019.
Andelen av befolkningen som oroar sig för coronaviruset har också ökat, till 66 procent av befolkningen, enligt e-barometern.