– ”Allt roligt har dessvärre ett slut och vi måste i dag meddela att din junibox kommer att bli din sista. Glossybox lägger ner sin verksamhet i Norden,” lyder meddelandet som möter användarna.
Glossybox, som sedan 2017 ägs av brittiska The Hut Group, har under åren haft samarbeten med flera kända influencers, bland annat Bianca Ingrosso. Trots dessa samarbeten fick företaget under 2022 kritik för att lådorna innehöll okända varumärken till höga priser.
Ekonomiska utmaningar
En analys av företagets ekonomiska resultat visar att Glossybox har balanserat runt lönsamhetsgränsen med en låg soliditet, som nådde 7 procent under 2022 – deras bästa notering sedan 2019. Försäljningen föll dock kraftigt under året, från 137,8 miljoner kronor till 101,4 miljoner kronor, och rörelseresultatet sjönk från 3,4 miljoner till 2,5 miljoner.
– ”Företagets finansiella resultat för 2022 reflekterar de pågående globala ekonomiska utmaningarna som uppstått, på grund av globala leveransproblem och högre inflation i omvärlden. Denna trend förväntas fortsätta under 2023,” skriver Glossybox i sin årsredovisning.
Slutet på en era
Beslutet att lägga ned verksamheten gäller Sverige, Norge och Finland. Kunder som köpt en årsprenumeration kommer att få sina pengar tillbaka, försäkrar bolaget.
Trots den sorgliga nyheten uttrycker företaget sin tacksamhet till alla kunder och samarbetspartners som har varit en del av Glossyboxs resa i Norden.