E-mathandeln steg rekordartat november

E-mathandeln steg rekordartat november
Karin Brynell, vd för Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Svensk Dagligvaruhandel

Lästid: 1 minut

Dela nyhet

136,1 procent. Så mycket ökade e-mathandeln i Sverige under november månad och allt tyder på att det är en utveckling som är här för att stanna.

136,1 procent. Så mycket ökade e-mathandeln i Sverige under november månad och allt tyder på att det är en utveckling som är här för att stanna.

Försäljningen i dagligvaruhandeln i Sverige ökade med 6,4 procent under november månad.
Det visar nya dagligvaruindex för månaden som branschorganisationen Svensk dagligvaruhandel levererar idag.

Men det är andra siffror som får ögonbrynen att höjas – och de handlar om e-mathandel.
Under november ökade e-handeln inom dagligvarusektorn med 136,1 procent.

Att vi under coronaperioden fått se siffrorna för e-mathandeln explodera i procent är inte oväntat och faktiskt inte ens konstigt av den enkla anledningen att det skett från väldigt låga nivåer och att det därmed lätt orsakat procentuella ökningar som sett drastiska ut.

Men nu blir siffrorna även ur den synvinkeln imponerande och allt tyder på att vi fått det slutliga och definitiva genombrottet för e-mathandeln i Sverige – och att de nivåerna inte kommer att sjunka efter pandemin.

Det finns fler siffror i dagligvaruindex som talar för det förutom de 136,1 procent som den totala ökningen är.
Hemleveranser – vars ökning man hänfört till coronaeffekter – ökade med 78,9 procent medan upphämtning i butik, click and collect, ökade med hela 242,9 procent under november.

– I takt med att myndigheternas coronarestriktioner successivt tilltog under november så fortsatte matinköpen på nätet att öka. Försäljningstillväxten som vi ser i november är, med undantag för semestermånaden juli i år, den högsta som noterats sedan Dagligvaruindex började mäta marknadsutvecklingen, konstaterar Karin Brynell vd för Svensk dagligvaruhandel.

Nu tror – och faktiskt hoppas – organisationen på en fortsatt likartad utveckling i december, för att minska besökstrycket i butikerna och därmed risken för trängsel och smittspridning.
– Att e-handla sin julmat är ett bra alternativ i coronatider. Dagligvaruaktörerna har ökat sin kapacitet i e-handeln men rekommendationen är ändå att göra sin beställning i god tid före jul, sammanfattar Karin Brynell slutligen.

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil