Svenska it-företaget Datema har skapat appen Easyshop, en ny självskanningslösning som vänder sig till detalj- och dagligvaruhandeln. Med den kan man som konsument skanna varor och betala med mobilen i sin lokala matvaruaffär snabbt och enkelt.
Först ut att introducera självskanningslösningen för sina kunder var Coop Norge, som använt mobilappen i 32 av sina butiker sedan i början på året. Den har mottagits mycket väl hos kunderna så att de nu kommer att fortsätta rulla ut den nya svenska självskanningslösningen till fler av kedjans totalt 1 200 butiker.
Efter Coop Norge har dagligvarubutiker i Norge, Finland, Ryssland, Tyskland, Holland, England, Irland, Italien, Danmark och i Baltikum visat intresse för självskanningslösningen.
– Flera av de större svenska dagligvarukedjorna har visat intresse och vill testa och lansera den här typen av självskanningslösning redan under 2020, säger Datemas marknadschef, Jan Herrström.
Förutom att skanna och betala det du vill handla, är det även möjligt att lägga in sin shoppinglista, få kunderbjudande, läsa fördjupad information om en specifik vara och hitta var exakt i butiken en specifik vara finns genom en smart kartfunktion.
Dessutom är applikationen direkt kopplad till kassalösningen för exakt och dynamisk prissättning. För personalen finns det en mängd back end-lösningar som redan är förberett i applikationen, exempelvis inventering.
– För dagligvarubranschen innebär det här stora besparingar och att medarbetare kan flyttas från kassaarbete till att istället hjälpa kunderna med exempelvis mattips eller snabbare fylla på i butikshyllorna och på så sätt stärka kundupplevelsen, säger Herrström.
Läs mer om Datemas app och satsning i nya Butikstrender 5/2020.