I fjol instiftade Sodastream tävlingen ”Anti-plastic innovation of the year”.
Ambitionen var att bidra till att uppmuntra fler ungdomar för miljön och samtidigt främja kreativitet.
Nu har tävlingen genomförts för andra året, med många intresserade, och bland deltagarna plockade man fram fem finalister. Det handlar om ungdomar i åldersgruppen 15-20 år och bidragen ska bidra till minskad plastkonsumtion.
Det bästa bidraget belönas med 10 000 kr och i år blev det Ecoponcho, ett UF-företag från Göteborg bildat av Leo Ljungström, Ville Larsson, Douglas Tönnberg, Isak Horgosi Gerhardsson, som alla går på Klara teoretiska gymnasium Postgatan i Göteborg, som vann.
“EcoPoncho UF ser till att ta ett steg mot en plastfri värld genom att erbjuda miljövänliga och funktionella regnponchos gjorda av komposterbar och nedbrytbar bioplast. Vi riktar oss mot miljömedvetna privatpersoner som är i behov av ett smidigt och effektivt skydd mot regn samt är villiga att ersätta plasten i sin vardag med hållbarare alternativ”, löd juryns motivering.
– Efter förra årets stora intresse kändes det givet att anordna tävlingen i år igen. Och det är vi tacksamma för att vi gjorde, för återigen har Sveriges ungdomar visat upp både kreativitet och miljömedvetenhet. Vi är väldigt glada över att så många unga svenskar inser allvaret med plastföroreningar. Våra ungdomar är framtiden och av bidragen vi fått in att döma så är Sveriges framtid i goda händer, säger Sodastreams marknadschef Mats Ajpe.