Försäljningen av Krav-märkt ökade i svensk dagligvaruhandel under 2020 skriver Krav och hänvisar till färsk statistik från analysföretaget Nielsen.
Försäljningen av Krav-märkta livsmedel ökade i dagligvaruhandeln under 2020, efter några år av svag utveckling.
Det skriver organisationen i en pressrelease måndag och hänvisar till färsk statistik från Nielsen.
Försäljningen av Krav-märkta livsmedel inom dagligvaruhandeln har under de senaste tre åren stått still men vände under 2020 uppåt.
Enligt Nielsens siffror ökade försäljningen av Krav-märkt i landets matbutiker och i e-handeln under förra året med 65 miljoner kronor jämfört med 2019, en ökning med drygt 1 procent.
Sett till volymer ökade försäljningen mer, omkring 3 procent, påpekar man.
– Detta är glädjande både för miljön och inte minst för alla certifierade livsmedelsproducenter, säger Kravs vd Anita Falkenek.
De kategorier som har bidragit mest till försäljningsökningen är kött och ägg. Även kategorier som djupfryst, grönsakskonserver, kaffe och mjöl har ökat mer än tidigare år.
Dagligvaruhandeln som helhet har haft en mycket stark tillväxt under 2020, men andelen ekologiskt och Krav-märkt har inte hängt med utan snarare minskat något, menar organisationen.
– Det är ett bra tecken att både försäljningsvärde och volym ökar, men vi vill förstås även att andelen ökar, eftersom det skulle innebära ännu större hållbarhetsnytta. Vi ser att det finns en stor potential för ytterligare satsningar på ekologiskt och Krav-märkt under 2021 och framåt, säger Anita Falkenek.
Läs mer om trenden närodlat kontra ekologiskt i Butikstrender 2/2021