Ekologiskt te säljer bra

Lästid: < 1 minut

Dela nyhet

​Ekotrenden är stark för Tekompaniet, som startade år 2000 med starkt fokus på etiska och ekologiska varor. Under 2019 nådde de sitt mål, ökade försäljningen av ekoprodukter med 14,2 %, och fortsatte därmed en positiv trend från 2017 och 2018.

Tekompaniets ökning avviker från Sverige som helhet, där de senaste årens uppgående trend för ekologiska livsmedel i Sverige avstannat. Ekoweb.se rapporterar att försäljningen i Sverige endast ökade med 1 % under 2019. På grund av ökande priser på ekoprodukter var det till och med så att andelen ekologiskt minskade något som helhet i Sverige.

Däremot ökade fortfarande Foodservicegrossisterna och näthandeln, vilket gynnar Tekompaniet som är stora inom foodservice. Bolaget har successivt anpassat sitt sortiment mot ekologiska alternativ och har gynnats av det ökade kundintresset under de åren.

Har du ett nyhetstips?

Här kan du dela med dig av information eller mejla till info@butikstrender.se

Annons

Annonser

Håll dig uppdaterad med nyheter varje vardag!

Få de senaste nyheterna direkt till din inkorg.

Vi behandlar dina uppgifter enligt GDPR

Läs Butikstrenders digitala magasin!

Upptäck de senaste branschnyheterna och trenderna online.