El Taco Truck lansade sin första food truck för tio år sedan och några år senare gjorde man om bolaget till ett bolag som, i samma nisch, gav sig in i handeln.
Sedan 2020 säljer företagets veganska produkter – tortillas, såser och chips. Hos fler än 1 200 återförsäljare i Sverige och med ett sortiment som 2021 gick från 11 till 24 produkter.
Nu avslöjar Breakit att bolaget plockar in 50 miljoner kr i dessa tuffa tider för att ragga kapital.
Det är i första hand de tidigare storägarna som står för pengarna – investmentbolaget Nicoya, Malin Mortensen och Fredrik Österberg, grundare av Evolution Gaming.
– Det här är expansionskapital och vi har en tydlig plan framåt, säger Christopher Slim som är delägare i El Taco Truck och medgrundare till Nicoya.
El Taco Truck finns idag i Sverige och Finland och tar nu steget till att lansera sig i Danmark och på Island också.
Omsättningen steg under 2021 från 3,9 miljoner kr till 29,5 miljoner kr men även förlusten steg – från 11 miljoner minus till 23,8 miljoner efter minustecknet.
2022 ska omsättningen nå 60 miljoner kr och nästa år 100 är planen – storleksordningen på förlusterna finns det, åtminstone ingen officiell, plan för.