Det är en ”hönan eller ägget”-diskussion. Är det så att atmosfären hos Ica är sådan att handlarna engagerar sig i allt möjligt, blir en del av lokalsamhället – eller är det en typ av människor, med hjärta och engagemang i grunden, som ofta blir Ica-handlare?
– Jag tror det är både och, säger Marcus Ahlén.
I så fall är han själv ett gott exempel på det.
Efter ett antal år inom Ica, år som handlare i kompanjonskap med far och bror är han nu Handlaren i Näsbydal.
Att vi pratar med honom just nu har med Aja Baja Cancer att göra, organisationen som stöttar familjer där ett barn fått cancerbesked och en av Ica-stiftelsens partners.
Ica Nära Näsbydal bestämde sig för ett event fokuserat på Aja Baja Cancer.
Det genomfördes. I samarbete med leverantörer. Med Ica-stiftelsen i ryggen.
Legendarer på plats
Personal och kunder i huvudroller.
Legendarer på kundvarvet. Anders Limpar, en av VM-hjältarna från 1994, Bosse Andersson, gurun bakom Djurgårdens nuvarande framgångar, Peter Kisfaludy, en annan Djurgården-profil, Marcus Allbäck, göteborgare, landslagsspelare och idag knuten till fotbollförbundet.
– Alla ställde upp, säger Marcus Ahlén.
– Alla. Direkt. Då kände jag att det här skulle bli något bra.
Det kan alla hålla med om att det blev också.
Den dag eventet genomfördes mötts kunderna hos Ica Nära Näsbydal av nya prisskyltar. Där kunde alla läsa att 10 procent av dagskassan denna torsdag skulle gå till Ica-stiftelsens partner Aja Baja Cancer och dess arbete för att underlätta vardagen i familjer med barn som har cancer.
Alla ställde upp
Personalen var taggad, handlare Marcus likaså, leverantörerna bidrog med erbjudanden som skulle locka kunderna att handla och profilerna gjorde sin helhjärtade insats.
Marcus Allbäck sålde armband och berättade om Aja Baja Cancer – och gav sina bästa tips till ungdomar med fotbollsdrömmar.
Anders Limpar intervjuade sina fotbollskompisar och talade om sina erfarenheter.
Bosse Andersson och Peter Kisfaludy signerade böcker och snackade med alla och envar.
Och den fina ideella organisationen Aja Baja Cancer fick 20 000 kronor för sitt viktiga arbete.
– Vi fick så mycket kärlek i samband med den här aktiviteten, berättar Marcus Ahlén.
– Underbart. Många kunder kom redan innan insamlingsfesten för att berätta om hur de uppskattar att vi tar ett sånt här initiativ. Och mång har delat med sig av både lyckliga och sorgliga historier om cancer.
Kommer nära
En kvinna ringde från Norrland dagen efter. En av hennes släktingar, kund i Marcus butik, hade berättat om initiativet.
Norrlands-kvinnan hade själv erfarenhet av cancer i familjen.
I det fallet hade det inte slutat lyckligt.
– Vi talade nog i telefon en halvtimme, berättar Marcus.
– Och grät båda två.
Idén att ”göra något” hade funnits länge – och att skänka en procentandel av omsättningen gav en konkret form för eventet.
– Jag kontaktade Peter Hägg på Ica-stiftelsen som var med på initiativet direkt och sedan gjort ett fantastiskt arbete inför insamlingen.
Det var han som sammanförde handlare Marcus med de fotbollsprofiler, tillika ambassadörer för Aja Baja Cancer, som sedan blev en del av eventet.
Företagen Qulity Caviar, Wernerssons ost och Green and Growing fanns på plats och bjöd kunderna på provsmakningar.
Nu blir det fler initiativ av det här slaget.
– Definitivt, säger Marcus Ahlén. Vi har inte bestämt när och hur, men det blir definitivt fler events av det här slaget.
– Som Ica-handlare har vi en plattform och det är nästan en skyldighet att använda den till att göra goda saker i samhället och för medmänniskor.
Fortsätter satsa
Det är inte heller i nuläget någon engångshändelse att Marcus Ahlén och personalen i hans butik engagerar sig.
För Marcus del handlar det till exempel om engagemanget kring Barnens ö och kolloverksamheten där.
– Men där bygger vi ut satsningen nu eftersom intresset är så stort, säger Marcus som suttit i styrelsen för ”Ica-handlare för Barnens ö” i tre år.
– Vi slog i taket helt enkelt. I år har vi fått utvidga till kollo i Fiskeboda, mellan Västerås och Örebro. Och i västra Sverige är det ett gäng handlare som vill starta, så vi kan få den här verksamheten upp på riksnivå.
Det passar Marcus Ahlén.
– Ja, jag har alltid varit engagerad. I allt. Ideella föreningar av olika slag. Och nu som Ica-handlare.
Den rollen passar med engagemanget för Ica-handlaren i Näsbydal.
– Ica är liksom alltid med. Det ingår i handlarrollen.
Därför Aja Baja Cancer-event i butiken.
Högt och lågt
Och därför vatten och bananer till både herrarnas och damernas a-lag i det lokala fotbollslaget vid deras matcher. För att nu bara ta ett exempel i högen.
– Det har sagt så många gånger men blir inte mindre sant för det; ingen kan göra allt, men alla kan göra något.
– Vi har 1200 kunder per dag i butiken, en fantastisk plattform. Och att rikta event mot något så konkret och väsentligt som Aja Baja Cancer är perfekt. Det är något som alla kan relatera till, alla kan sätta sig in i – och som alla vill få möjlighet att delta i att stötta.
– Grunden i allt detta är det här; människor är goda och vill hjälpa andra.
– Att då som handlare få möjlighet att vara med och delta i det är ingen plikt – det är en förmån.