Systembolagets ålderskontroll har ökat och nått en ny toppnivå, kundnöjdheten är fortsatt hög, och pandemirestriktioner har påverkat försäljningen, som ökat med en procent.
Så sammanfattar Systembolaget 2021 i sin bokslutskommuniké.
Systembolagets samhällsuppdrag har ett socialpolitiskt syfte att begränsa alkoholens skadeverkningar, påpekar företaget och konstaterar i bokslutet att under 2021 har ålderskontrollen uppgått till 96,5 procent, vilket är en ny toppnivå och en ökning med drygt en procent, jämfört med året innan, då den hamnade på 95,3 procent.
– En viktig del av vårt samhällsuppdrag handlar om att sälja med ansvar, bland annat genom att inte sälja alkohol till någon under 20 år. Jag är därför särskilt glad över att ålderskontrollen uppnår en ny toppnivå, säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget.
I år landar Systembolagets Nöjd kund-index (NKI), på 80,7 procent (81,9).
– Det är oerhört glädjande att resultatet visar på en fortsatt stabilt hög nivå och att kunderna fortfarande är nöjda med vår verksamhet. Att kombinera samhällsansvar med god service är något vi ständigt arbetar med, säger Ann Carlsson Meyer, VD på Systembolaget. Systembolagets 2021 i sammanfattning
• Försäljningsvolymen uppgick till 577,0 (569,1) miljoner liter, vilket innebar en ökning med en procent.
• Intäkterna ökade till 38 120 (36 737) miljoner kronor, vilket innebar en ökning med fyra procent.
• Rörelseresultatet uppgick till 428 (542) miljoner kronor, vilket innebar en sänkning med 21 procent.