En satsning på framtidens talanger

Kockarna på Chefs camp med Melker Andersson och Alexander Trone Holst | Foto Pressbild

Lästid: 2 minuter

Dela nyhet

Restaurang Skörden på Södermalm i Stockholm har inte bara öppnat dörrarna till en ny matupplevelse – det är också en plattform för att utbilda nästa generations kockar. Mitt bland gästerna pågår en kockskola där unga människor, under professionell handledning, får chansen att lära sig matlagningens konst och ta ett steg närmare arbetslivet.

Skördens initiativ, Chef’s Camp, är skapat för att hjälpa ungdomar som står utanför arbetsmarknaden att hitta en meningsfull sysselsättning i en bransch som törstar efter arbetskraft. Projektet drivs av krögaren Melker Andersson, entreprenören Casten von Otter, och Alexander Throne-Holst, en veteran inom dagligvarubranschen.
– Vi vill visa att det är möjligt att styra vilsna ungdomar mot en ljusare framtid, säger Melker Andersson. Förutom att stärka individen är det också en vinst för samhället.

Fontanas matkreatör Maro Papadopoulou med Skördens kock-coacher | Foto Pressbild

Fontana går in som företagsfadder

Fontana, det svenska familjeföretaget bakom populära medelhavsprodukter, blev snabbt engagerade i verksamheten efter att ha valt Skörden som plats för releasen av sin bok Hej halloumi. Företaget, som startades 1978 av nyanlända Frixos och Maro Papadopoulos, ser initiativet som en naturlig förlängning av deras värderingar.
– Arbete är en av de bästa lösningarna på samhällsproblem, säger Corina Papadopoulou, marknadsansvarig på Fontana. Vi ser Chef’s Camp som en möjlighet att ge unga verktyg att forma sina liv och bidra till en bransch i behov av nya talanger.

Ett koncept att inspireras av

I en tid när restaurangbranschen kämpar med personalbrist är Chef’s Camp ett innovativt exempel på hur socialt engagemang kan gå hand i hand med affärsutveckling. Dessutom visar satsningen att näringslivet kan spela en avgörande roll i att lösa samhällsutmaningar.
För företag som vill göra skillnad finns möjligheten att bli företagsfadder – en chans att bidra till både individers och branschens utveckling.

Vill du veta mer om hur du kan engagera dig? Kontakta Skördens vd Alexander Throne-Holst på [email protected].

Annons

Annonser

NYHETER TILL DIN E-POST

Vi behandlar självklart era uppgifter enligt GDPR. Genom att bli prenumerant accepterar du vår personuppgiftspolicy. Läs mer här. Du kan avsluta prenumerationen när du vill.

Följ BUTIKSTRENDER PÅ SOCIALA MEDIER

08 – 121 514 56

Ansvarig utgivare: Dunia Jamil