Skördens initiativ, Chef’s Camp, är skapat för att hjälpa ungdomar som står utanför arbetsmarknaden att hitta en meningsfull sysselsättning i en bransch som törstar efter arbetskraft. Projektet drivs av krögaren Melker Andersson, entreprenören Casten von Otter, och Alexander Throne-Holst, en veteran inom dagligvarubranschen.
– Vi vill visa att det är möjligt att styra vilsna ungdomar mot en ljusare framtid, säger Melker Andersson. Förutom att stärka individen är det också en vinst för samhället.
Fontana går in som företagsfadder
Fontana, det svenska familjeföretaget bakom populära medelhavsprodukter, blev snabbt engagerade i verksamheten efter att ha valt Skörden som plats för releasen av sin bok Hej halloumi. Företaget, som startades 1978 av nyanlända Frixos och Maro Papadopoulos, ser initiativet som en naturlig förlängning av deras värderingar.
– Arbete är en av de bästa lösningarna på samhällsproblem, säger Corina Papadopoulou, marknadsansvarig på Fontana. Vi ser Chef’s Camp som en möjlighet att ge unga verktyg att forma sina liv och bidra till en bransch i behov av nya talanger.
Ett koncept att inspireras av
I en tid när restaurangbranschen kämpar med personalbrist är Chef’s Camp ett innovativt exempel på hur socialt engagemang kan gå hand i hand med affärsutveckling. Dessutom visar satsningen att näringslivet kan spela en avgörande roll i att lösa samhällsutmaningar.
För företag som vill göra skillnad finns möjligheten att bli företagsfadder – en chans att bidra till både individers och branschens utveckling.
Vill du veta mer om hur du kan engagera dig? Kontakta Skördens vd Alexander Throne-Holst på [email protected].