Under 2022 förbrukade Martin & Serveras egna fordon 100 000 liter diesel varje månad. Idag är dessa siffror historia. Alla leveranser med företagets egna fordon sker nu med fossilfria drivmedel. Håkan Ekmyr, fordonschef på Martin & Servera Logistik, kommenterar utvecklingen:
– ”Utvecklingen har gått snabbt. Nu är vi helt fossilfria vad gäller leveranserna med våra egna fordon.”
Även dotterbolaget Sorundahallarna har ställt om till fossilfria leveranser. Johan Werner, ekonomi- och logistikchef på Sorundahallarna, förklarar att HVO-bränsle används i de fordon som ännu inte är el- eller biogasdrivna.
Fossilfri leveranskedja – nästa mål
Martin & Servera-gruppen har redan fossilfria leveranser för 78 procent av sina kundleveranser, inklusive externa åkerier. Detta är en markant ökning jämfört med maj 2024, då siffran låg på cirka 60 procent. Nästa mål är att nå 100 procent fossilfria transporter för hela leveranskedjan, inklusive externa samarbetspartner, innan 2030.
– ”Många av de transportföretag vi samarbetar med har påbörjat resan, men behöver längre tid för att göra de nödvändiga investeringarna,” säger Hampus Eberstål, utvecklingschef nätverk & strategi, Martin & Servera Logistik.
Miljözoner och framtidssäkring
Även om Länsstyrelsen i Stockholm nyligen pausade den planerade miljözonen vid årsskiftet, är Martin & Servera redan redo. Företagets leveranser i det berörda området sker enbart med el- eller biogasfordon.
– ”Vi är väl förberedda,” konstaterar Håkan Ekmyr.
Betydelsen för dagligvaruhandeln
Martin & Serveras arbete med fossilfria leveranser visar att hållbar omställning är möjlig, även i en logistiktung bransch. Företagets framgångar sätter ribban högt för andra aktörer inom dagligvaruhandeln och stärker konkurrenskraften genom att möta kundernas växande krav på hållbara lösningar.
Med tydliga mål, strategiska investeringar och en mix av fossilfria drivmedel visar Martin & Servera att det går att kombinera lönsamhet med ansvar för klimatet – och att framtiden för dagligvarulogistik är grön.