Kedjan Espresso House meddelar nu att man i slutet av 2021 nådde nivån att 50 procent av kedjans sortiment i Sverige var växtbaserat.
Växtbaserad mat och dryck blir alltmer populärt i Sverige. Espresso House har som mål att erbjuda en meny där hälften av produkterna är växtbaserade.
I slutet av 2021 kunde Espresso House i Sverige erbjuda 50 procent av sitt sortiment som växtbaserat och den genomsnittliga siffran på samtliga marknader är 49 procent.
– Vi vill att alla, oavsett vilken kost eller dryck man föredrar, ska känna sig välkomna till oss. Hälften av vårt sortiment erbjuds som växtbaserat och med det visar vi att det inte behöver vara så svårt. I Sverige nådde vi 50% i slutet av 2021, så vi är glada över resultatet, säger Stina Möller, landschef för Espresso House Sverige.
– Det viktigaste på Espresso House är alltid den goda smaken, oavsett om det är växtbaserat eller inte. Många av våra gäster som inte är veganer väljer växtbaserade produkter och tycker att de är jättegoda, säger Jussi Merimaa, kategori- och innovationschef på Espresso House Group.